Nowy setny tramwaj Lajkonik już w Krakowie

W ostatnią środę września, dokładnie 27 dnia tego miesiąca, MPK Kraków po przeprowadzeniu niezbędnych testów i badań technicznych, otrzymało stuletniego Lajkonika. Co ciekawe, ten jubileuszowy tramwaj zostanie przekazany do zajezdni w Nowej Hucie. Stamtąd rozpocznie swoją służbę, przewożąc pasażerów jeszcze w ciągu najbliższego tygodnia.

Setna dostawa Lajkonika dla krakowskiego MPK jest efektem realizacji dwóch kontraktów. Pierwszy z nich objął dostawę 50 tramwajów w latach 2019-2021. Drugi kontrakt, który jest obecnie w trakcie realizacji, obejmuje dostawę kolejnych 50 pojazdów. Zgodnie z umową, do pełnej realizacji drugiego kontraktu pozostaje jeszcze dostarczenie 10 tramwajów.

Zgodnie z informacjami podanymi przez Urząd Miasta Krakowa, nowe tramwaje typu Lajkonik II po raz pierwszy wyjechały na regularną trasę 24 listopada 2022 r. W porównaniu do poprzednich modeli, nowe wagony oferują więcej przestrzeni z niską podłogą oraz dodatkowe miejsce dla osób korzystających z wózków. Dla komfortu pasażerów, tramwaje wyposażono w klimatyzację, automaty biletowe, system informacji pasażerskiej, kamery monitoringu oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Krakowski przewoźnik zamówił łącznie 110 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Lajkonik. Te nowe pojazdy pozwolą na stopniowe wycofanie z eksploatacji starych wagonów wysokopodłogowych. Celem jest zapewnienie, aby na wszystkich krakowskich liniach tramwajowych dominowały pojazdy z niską podłogą. Wyraźnym dowodem na te zmiany jest m.in. wycofanie po 48 latach eksploatacji wszystkich wagonów 105N z zajezdni Nowa Huta oraz skierowanie na trasę nr 22 („Borek Fałęcki” – „Kopiec Wandy”) wyłącznie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

MPK Kraków angażuje się również intensywnie w prace nad wyposażeniem wszystkich wagonów typu NGT6 w klimatyzację. Do końca bieżącego roku planowany jest montaż tych systemów w 24 tramwajach trzeciej serii. Z kolei na rok następny przewidziano instalację systemów chłodzących w dodatkowych 12 wagonach drugiej serii NGT6.