MPK SA, które jest w trakcie przetargów związanych z dostarczeniem łącznie 90 nowych tramwajów, zorganizowało konsultacje w swoim biurze przy ul. J. Brożka 3. Do udziału zaproszono członków miejscowego „Zespołu Doradczo-Konsultacyjnego ds. Dostępności Architektonicznej Przestrzeni Publicznej oraz Obiektów Budowlanych dla Osób Ze Szczególnymi Potrzebami”. Spotkanie, które odbyło się 6 marca, zgromadziło osoby z niepełnosprawnościami poruszające się na wózkach, niewidomych, jak również reprezentujących osoby z zaburzeniami słuchu.
Spotkanie zebrało 15 uczestników. Wśród nich znalazł się Bogdan Dąsal – pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. osób z niepełnosprawnościami oraz reprezentanci MPK. Celem tych konsultacji było ustanowienie wymagań dla producentów, które sprawią, że nowe tramwaje będą jak najbardziej dostępne dla wszystkich pasażerów, w tym również dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Potencjalne techniczne rozwiązania, które mogłyby zostać zastosowane w nowych pojazdach, zaprezentował Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych w MPK. Omówił kwestie takie jak procentowy udział niskiego podłoża, jego maksymalne nachylenie, szerokość przejścia wewnątrz tramwaju oraz specjalnie wyznaczoną przestrzeń dla osób na wózkach oraz opiekunów podróżujących z wózkami dziecięcymi.
Podczas omawiania potencjalnych rozwiązań dla nowych tramwajów padły również deklaracje, że dla osób z niepełnosprawnościami zostaną wyznaczone miejsca siedzące, oznakowane piktogramami. Dodatkowo, w strefach dla osób na wózkach umieszczone zostaną specjalne przyciski, które po naciśnięciu powiadomią operatora o planowanym wysiądaniu osoby z ograniczoną mobilnością. Z kolei przycisk znajdujący się na zewnątrz tramwaju umożliwi otwieranie drzwi poprzez emitowanie dźwięku, co ułatwi jego lokalizację osobom niewidomym. Przewidziano również specjalne podświetlenie poręczy dla tych ostatnich.
Dla pasażerów z ograniczeniami wzrokowymi przewidziany jest głosowy system komunikacji. Wszystkie wejścia będą oznakowane wodoodpornymi żółtymi listwami LED, które pomogą osobom słabowidzącym zlokalizować progi. Dzięki urządzeniom typu interkom, zamontowanym przy każdych drzwiach, osoby z niepełnosprawnościami będą miały łatwy dostęp do operatora.
Osoby poruszające się na wózkach zyskają dostęp dzięki platformom najazdowym. Przestrzeń dla tych osób będzie dodatkowo wyposażona w pas bezpieczeństwa oraz oznaczona specjalnym piktogramem.
„Zespół Doradczo-Konsultacyjny ds. Dostępności Architektonicznej Przestrzeni Publicznej oraz Obiektów Budowlanych dla Osób Ze Szczególnymi Potrzebami” zapowiedział, że przymierza się do złożenia wniosku do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie stworzenia ogólnopolskiej aplikacji, która umożliwi niewidomym uzyskanie informacji głosowej na temat numeru linii tramwajowej lub autobusowej i kierunku jazdy, podczas czekania na przystanku.
Przypominamy, że MPK SA w Krakowie rozpoczęło trzy przetargi na zakup nowych tramwajów niskopodłogowych i wyposażonych w klimatyzację. One obejmują dostawę do 90 nowych wagonów, podzielonych na trzy grupy: do 30 jednokierunkowych tramwajów o długości 32-34 m, do 30 dwukierunkowych tramwajów o tej samej długości oraz do 30 jednokierunkowych tramwajów o długości 42-45 m.