Rozwiązania ZTP dla usług wynajmu hulajnóg elektrycznych w Krakowie: rok działalności w liczbach

Na początku sierpnia roku poprzedniego, Zarząd Transportu Publicznego zdecydował się na samodzielne negocjacje i podpisanie porozumienia z firmami świadczącymi usługi wynajmu hulajnóg elektrycznych. Powodem takiego kroku był brak odpowiednich regulacji prawnych. W ciągu minionego roku, dzięki podpisanym porozumieniom, miasto mogło usunąć za darmo ponad 15 tysięcy niewłaściwie zaparkowanych hulajnóg, co pozwoliło oszczędzić prawie 170 tysięcy złotych.

Celem współpracy z firmami Bolt, Lime i Tier było wprowadzenie na rynku krakowskim jasnych zasad dla usług wynajmu hulajnóg elektrycznych. Dzięki temu możliwe stało się zarówno poprawienie jakości przestrzeni publicznej, jak i zwiększenie bezpieczeństwa pieszych korzystających z tego typu transportu.

Zarząd Transportu Publicznego, w ramach realizacji porozumienia, określił obszar relokacji oraz wyznaczył początkowo 170 punktów mobilności, gdzie należy pozostawiać i wypożyczać hulajnogi. Wszystkie te miejsca są wynajmowane przez operatorów. Dodatkowo, ZTP zlecił firmie wybranej w przetargu zadanie relokacji nieodpowiednio zaparkowanych hulajnóg. Po zakończeniu sezonu zimowego, aby spełnić oczekiwania mieszkańców, obszar działania porozumienia został niemal podwojony, co zaowocowało zwiększeniem liczby punktów mobilności do 323. Co więcej, do porozumienia dołączył nowy operator – Traficar, który rozpoczął działalność w kwietniu bieżącego roku.

Podsumowując pierwszy rok funkcjonowania porozumień, udało się przemieścić ponad 15 tysięcy hulajnóg, co pozwoliło miastu zaoszczędzić prawie 170 tysięcy złotych. Kraków nie musiał wydać ani grosza na ten projekt – firmy udostępniające hulajnogi pokryły wszystkie koszty relokacji. Ponadto, operatorzy wprowadzili szereg technicznych i organizacyjnych rozwiązań mających na celu minimalizację sytuacji wymagających relokacji hulajnóg, co potwierdzają statystyki z ostatnich miesięcy. Operatorzy, oprócz pokrywania kosztów relokacji, opłacują również korzystanie z punktów mobilności. Cena jest ustalana na podstawie obecnie obowiązujących przepisów dotyczących opłat za korzystanie z przestrzeni publicznej. W pierwszym roku działania porozumienia operatorzy wpłacili do budżetu miasta ponad 200 tysięcy złotych za możliwość korzystania z udostępnionej przestrzeni.