Wojewoda Małopolski potwierdza legalność decyzji Rady Miasta Krakowa dotyczącej strefy czystego transportu

Decyzja Wojewody Małopolskiego, Krzysztofa Jana Klęczara, wynikająca z przeprowadzenia postępowania nadzorczego, potwierdziła, że nie ma podstaw prawnych do zakwestionowania uchwały Rady Miasta Krakowa dotyczącej strefy czystego transportu. Według uchwały radnych miejskich z dnia 19 czerwca, wprowadzenie strefy zostało odroczone o rok i ma obecnie nastąpić 1 lipca 2025 r., co pozwoli miastu na przygotowanie się do niezbędnych zmian.

Wojewoda wyjaśnia, że zmiana daty wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok, dokonana uchwałą z dnia 19 czerwca 2024 roku, ma charakter formalny i techniczny, a nie merytoryczny. Wskazuje również, że choć ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych, te zostały już przeprowadzone podczas tworzenia uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku. Decyzję radnych z 19 czerwca wojewoda więc utrzymał.

Aleksander Miszalski, Prezydent Krakowa, zapowiedział zorganizowanie konsultacji społecznych w sprawie nowej strefy czystego transportu (SCT) w tym roku. Zmiany wprowadzone przez radnych miasta przekładają wejście w życie uchwały o SCT i dają możliwość opracowania nowej, ulepszonej uchwały, która zastąpi obecnie obowiązującą.

Opóźnienie wprowadzenia uchwały pozwoli na przeprowadzenie szerokiego zakresu konsultacji, które będą zawierały obszerną kampanię informacyjną i edukacyjną. Kampania ma na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic o wpływie zanieczyszczeń transportowych na ich zdrowie oraz korzyściach wynikających z wprowadzenia SCT w mieście.

Nowa strefa czystego transportu, według obecnych założeń podlegających konsultacjom, będzie obejmować całe miasto Kraków. Ma ona umożliwiać przyjeżdżającym pozostawienie samochodów na parkingach P+R, a poza dojazdami do tych miejsc, będzie obejmować wszystkie drogi zarządzane przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Po wprowadzeniu SCT planuje się znaczne ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) z transportu drogowego (o ok. 30–40 proc.) oraz pyłów PM 2,5 i PM 10 (ok. 80 proc. mniej emisji z transportu samochodowego w mieście).

Podczas planowanej kampanii konsultacyjnej przewiduje się realizację akcji billboardowych i ulotkowych oraz współpracę z dziennikarzami naukowymi prowadzącymi popularne kanały wideo w internecie. Istotnym elementem działań będą również spotkania bezpośrednie z mieszkańcami na placach i skwerach miasta, gdzie będą mogli uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące wprowadzanej strefy.

Na drugim etapie konsultacji wybrane zostanie przez miasto zewnętrzne przedsiębiorstwo badawcze, które podsumuje efekty działania kampanii oraz zbierze sugestie i informacje o oczekiwaniach mieszkańców odnośnie przyszłej strefy. Te informacje staną się podstawą do stworzenia projektu nowej uchwały o SCT.

Podczas trzeciego etapu konsultacji będzie dostępny online formularz, za pomocą którego mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi do projektu uchwały. Przewiduje się także organizację dyżurów telefonicznych i stacjonarnych oraz bezpośrednich spotkań konsultacyjnych. Formalne konsultacje potrwają co najmniej trzy tygodnie, a po ich zakończeniu radni otrzymają gotowy nowy projekt uchwały o SCT.