Unikalne podejście Zarządu Dróg Miasta Krakowa do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów: eksperymentalne szlifowanie krawężników i asfaltu

Wspólna inicjatywa Zarządu Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) z reprezentantami krakowskiego środowiska rowerowego zaowocowała przeprowadzeniem nietypowego eksperymentu. Badaniu poddano przejazd rowerowy na skrzyżowaniu al. Daszyńskiego z ul. Podgórską, gdzie wykonano próbne szlifowanie krawężników oraz nawierzchni. Celem testu było sprawdzenie, czy taka metoda może stać się alternatywą dla kosztownych przebudów infrastruktury rowerowej.

Przeprowadzone badania skupiły się na analizie różnych kątów szlifowania. Próbki miały na celu ustalenie, które opcje są najbardziej satysfakcjonujące dla osób poruszających się na rowerach. Zważywszy na to, że gruntowna przebudowa takich przejazdów pociąga za sobą znaczne koszty, ZDMK postanowił ocenić, czy modyfikacja krawędzi krawężników może być adekwatnym rozwiązaniem problemu. Decyzja dotycząca ostatecznej technologii realizacji tego typu szlifowania zostanie podjęta po uzyskaniu oceny od rowerzystów oraz sprecyzowaniu listy miejsc, które wymagają priorytetowego działania.

Warto przypomnieć, że 3 września odbyło się spotkanie przedstawicieli ZDMK z aktywistami rowerowymi w biurze Stanisława Kracika, zastępcy prezydenta Krakowa odpowiedzialnego za infrastrukturę drogową, pieszą i rowerową. Spotkanie miało na celu dyskusję na temat stanu przejazdów rowerowych i przede wszystkim kwestii wysokich krawężników, które utrudniają poruszanie się rowerzystom. Grupa aktywistów uprzednio podkreślała konieczność dostosowania infrastruktury do nowoczesnych standardów, organizując nocne mikro-przejazdy w celu zilustrowania problemu.

Zadeklarowana na spotkaniu współpraca między uczestnikami ma na celu identyfikację lokalizacji, które wymagają natychmiastowej interwencji ze strony ZDMK. Zgoda panowała co do tego, że nadrzędnym celem Zarządu Dróg Miasta Krakowa powinno być skoncentrowanie działań na najbardziej problematycznych obszarach, nie wykluczając jednocześnie możliwości podjęcia działań w innych miejscach.

Sporządzone ustalenia były efektem współpracy z reprezentantami społecznej strony prezydenckiego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej, a mianowicie Marcinem Dumnickim ze Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, Jarosławem Tarańskim z VeloMalopolska i Krzysztofem Dąbrową ze Stowarzyszenia Lepszy Kraków.