Rozwój i budowa pierwszej linii metra w Krakowie: Odpowiadamy na najczęściej pytania mieszkańców

Planowanie i realizacja budowy pierwszej linii bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, zwanej potocznie „metrem”, cieszy się dużym zainteresowaniem społeczeństwa. Prace nad projektem intensyfikują się w obecnej kadencji, co przyczynia się do coraz większego optymizmu wśród mieszkańców miasta. W kontekście rosnącego entuzjazmu, uruchomimy system informacyjny na stronie miejskiej, dostarczający bieżących informacji o postępie prac, rodzajach dokumentów generowanych podczas procesu oraz wyzwaniach, z którymi musimy się zmierzyć – mówi Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa.

Budowa metra w Krakowie to temat, który budzi wiele pytań. W tym artykule staramy się odpowiedzieć na kilka z nich:

Na pytanie „Czy na pewno budujemy metro?” odpowiadamy twierdząco. Metro w Krakowie będzie środkiem transportu bezkolizyjnym. Oznacza to, że jego trasa nie będzie krzyżować się z żadną inną drogą czy torami tramwajowymi lub kolejowymi.

Co do pytania „Czy metro jeździć będzie wyłącznie pod ziemią?” odniesiemy się do przebiegu pierwszej linii metra, który zostanie wyznaczony w 2025 roku. Wiadomo już, że metro będzie głównie biegło pod ziemią, ale to nie oznacza, że nie będzie części nadziemnych.

Na pytanie „Czy nasze metro będzie obsługiwane przez tramwaje?” odpowiedź brzmi: Nie. Na pierwszej linii będą kursować pojazdy wysokopojemne. Cały system ma być niezależny i w pełni bezkolizyjny.

Odnośnie lokalizacji stacji Stare Miasto, zgodnie z wnioskiem o decyzję środowiskową dla budowy pierwszego etapu metra, stacja ta została zlokalizowana pod parkiem Szymborskiej. Jednak docelowo planujemy umiejscowienie stacji w rejonie ul. Karmelickiej 7/9.

W ostatnim półroczu dokonaliśmy kilku istotnych kroków. Zlecono analizy finansowo-ekonomiczną oraz transportową, które przybliżą nas do podjęcia kluczowych decyzji. Ponadto, powołaliśmy w Urzędzie Miasta Krakowa referat ds. metra oraz Radę Naukowo-Techniczną ds. Budowy Metra.

W kontekście finansowania projektu istotne jest to, że miasto ma zabezpieczone środki na działania przygotowawcze. W Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF) na projektowanie i inne koszty przygotowawcze zabezpieczyliśmy 100 milionów złotych.

Krótkie spojrzenie na planowaną trasę metra: I etap połączy stację przy Akademii Górniczo-Hutniczej z tą na rondzie Młyńskim. Decyzje dotyczące przebiegu II i III etapu pierwszej linii metra podejmiemy w 2025 roku.

Na pytanie „Czy metro w Krakowie będzie takie jak w Warszawie?” odpowiedź brzmi: Nie. Krakowskie metro będzie miało wiele zalet metra warszawskiego, ale planujemy również zminimalizować kilka wad stołecznego systemu.

Referat ds. metra powstał w ramach struktur Urzędu Miasta Krakowa i będzie koordynować cały proces. Nowy referat będzie także jednostką, która będzie na bieżąco odpowiadać na niesłabnące zainteresowanie metrem mieszkańców.