Polskie Koleje Państwowe (PKP) wznowiły postępowanie przetargowe w sprawie realizacji potężnej inwestycji kolejowej. Inwestycja ta obejmuje stworzenie nowych linii torów, konstrukcję mostów oraz wiaduktów i także budowę tunelu o długości przekraczającej 900 metrów. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z przewidywaniami, pociągi zaczną poruszać się tą trasą począwszy od 2029 roku.
Firma, która wygra przetarg, będzie miała za zadanie przeprowadzić całość prac inwestycyjnych do połowy 2029 roku. Po zakończeniu planowanych prac, trasa zostanie wyposażona w dwutorową, zelektryfikowaną linię kolejową. Po jej uruchomieniu, pociągi pasażerskie będą miały możliwość jazdy z prędkością dochodzącą do 160 km/h, podczas gdy pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością o 40 km/h niższą.
Ta monumentalna inwestycja, obejmująca budowę linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka oraz Podłęże – Gdów, stanowi element składowy projektu o nazwie „Podłęże-Piekiełko”. Jest to największa inwestycja przeprowadzana przez PKP S.A. na terenie południowej Polski.
Trasa pomiędzy Podłęże a Gdowem zostanie wyposażona w 34 mosty i wiadukty kolejowe. Dodatkowo, dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu zarówno kolejowego jak i drogowego, zaplanowano budowę 33 skrzyżowań bezkolizyjnych – podkreśla PKP.