Ostatni reprezentant drugiej serii tramwajów Lajkonik odnalazł swoją bazę w zajezdni Nowej Huty. Jest to ostatni, ale równocześnie 110. pojazd tego typu, który zawitał do Krakowa.
Nowa Huta stała się domem dla najnowszego wagonu w ramach jednego z największych kontraktów tramwajowych realizowanych w Polsce. Zajezdnia w tej części miasta gromadzi obecnie aż 80 pojazdów wyprodukowanych przez firmę Stadler. Pozostałe, zgodnie z rozmieszczeniem, znajdują się w zajezdni Podgórze. Dostawa nowych modeli Lajkonik wywarła istotny wpływ na komfort podróżowania pasażerów. Wszystkie starsze tramwaje typu 105N opuściły już Nową Hutę, zaś niskopodłogowe tramwaje pojawiają się na każdej krakowskiej trasie. Na większości z nich obsługują wszystkie kursy, a na niektórych przynajmniej ich część. Lajkoniki znacząco podnoszą standard podróży niskopodłogowymi i klimatyzowanymi pojazdami, co jest szczególnie doceniane przez pasażerów korzystających z linii nr 10 czy 22 prowadzących do Nowej Huty – przekazują przedstawiciele urzędu miasta.
Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe niskopodłogowe tramwaje, wyposażone w cztery zestawy kół. Drzwi wejściowe o szerokości 1400 mm, większej niż przewiduje standard, umożliwiają szybką wymianę pasażerów. Specjalnie zaprojektowana przednia część pojazdu minimalizuje ryzyko zaciągnięcia pieszego pod tramwaj w razie kolizji.
W tych nowoczesnych tramwajach pasażerowie cieszą się większą powierzchnią niskiej podłogi oraz dodatkowym miejscem dla osób na wózkach. Każdy z tych pojazdów może jednocześnie przewozić 238 pasażerów, w tym zapewniając 75 miejsc siedzących. Dodatkowo, tramwaje te wyposażone są w klimatyzację, automat biletowy, system informacji dla pasażerów, kamery czy nawet porty USB do ładowania smartfonów.
Należy również zaznaczyć, że dwa wagony z tego zamówienia przystosowane są do jazdy bez potrzeby korzystania z sieci trakcyjnej. Pozostałe natomiast zostały przygotowane tak, by w przyszłości również móc wykorzystać to rozwiązanie.