Nowe godziny pracy placów targowych w Krakowie – prezydent zgłasza autopoprawkę

Aleksander Miszalski, prezydent miasta Krakowa, zapowiada złożenie autopoprawki do przedstawionego wcześniej projektu uchwały Rady Miasta Krakowa dotyczącego regulacji działania placów targowych. Jego koncepcja obejmuje zmianę godzin otwarcia i zamknięcia tych miejskich instytucji handlowych. Zanim jednak poprawiona propozycja uchwały trafi na dalszą drogę legislacyjną, czyli do drugiego czytania na sesji Rady Miasta Krakowa, planowane są spotkania z osobami bezpośrednio zainteresowanymi sprawą. Wśród nich znajdą się członkowie rad dzielnic oraz radni miasta, którzy będą mogli wyrazić swoje uwagi i postulaty dotyczące nowych regulacji.

Miszalski stanowczo podkreśla, że całodobowa sprzedaż alkoholu na krakowskich placach targowych nie będzie możliwa. Twierdzi, że nigdy takiej praktyki nie było i nie powinna ona się pojawić, zwłaszcza że ogranicza się godziny sprzedaży alkoholu w restauracjach, barach i sklepach spożywczych. Plac targowy nie powinien być wyjątkiem od tej reguły.

Podczas najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa nie dojdzie jednak do drugiego czytania wspomnianej uchwały. Dotyczy to zarówno projektu regulaminów placów targowych, jak i projektu uchwały o wyznaczaniu miejsc handlu na piątki i soboty dla gospodarzy wiejskich i ich domowników.

Władze miasta uznały, że wokół omawianej uchwały narosło zbyt wiele niejasności, które wymagają dokładnej analizy. Zapisy muszą zostać doprecyzowane i spójnie sformułowane. Jak podkreśla prezydent Miszalski, uchwała ma za zadanie uporządkować funkcjonowanie placów targowych, gdzie dotychczas obowiązywały różne regulaminy.

Przesunięcie terminu drugiego czytania projektów uchwał ma na celu umożliwienie dogłębnego przedyskutowania wszystkich wątpliwości. Obecne regulacje działania targowisk pochodzą z 2007 roku, a nawet z lat 90. Wymagają one dostosowania do obecnie obowiązujących przepisów prawa oraz do potrzeb mieszkańców miasta. Przeprowadzona reforma powinna uwzględnić specyfikę, tradycje handlu oraz historyczne uwarunkowania charakterystyczne dla poszczególnych targowisk. Ponadto, miejscem handlu powinno zarządzać się tak, aby było jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców okolicznych terenów.