W dzisiejszych czasach, większość nowych tramwajów zamawianych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) jest standardowo wyposażonych w klimatyzację. To stanowi kontrast do sytuacji sprzed ponad 20 lat, kiedy to na trasy krakowskiego systemu komunikacji miejskiej wyjechały pierwsze niskopodłogowe wagony produkowane przez kanadyjską firmę Bombardier Transportation. Pierwszy z nich rozpoczął służbę 14 lutego 2000 roku, obsługując wtedy jeszcze istniejącą linię numer 36.
Aktualnie po ulicach Krakowa jeździ 50 tramwajów NGT6 podzielonych na trzy serie. Od początku 2020 roku, MPK zdecydowało się na instalację klimatyzacji w 20 z 24 wagonów należących do najnowszej, trzeciej serii. Pozostałe cztery pojazdy z tej serii mają zostać wyposażone w system chłodzenia do końca bieżącego roku. Zostanie jeszcze do zmodernizowania 26 starszych modeli od Bombardiera.
Tramwaje z pierwszej serii wymagać będą jednak bardziej skomplikowanej przebudowy, zmierzającej do montażu urządzeń chłodzenia. Będzie to bowiem wiązało się ze znacznymi zmianami we wnętrzu pojazdów.
MPK zaznacza także, że od około pięciu lat wszystkie autobusy należące do floty tego przewoźnika kursujące po drogach i torowiskach Krakowa są wyposażone w klimatyzację.