Od dnia pierwszego lipca 2024 roku, kierujący pojazdami zmierzającymi do Krakowa będą musieli mieć świadomość istotnych zmian na drogach tego miasta. Chęć wjazdu do serca Małopolski bez ryzyka grzywny za nieuprawniony dostęp do strefy czystej komunikacji będzie wymagała od nich przeprowadzenia procesu e-rejestracji. Ale co to dokładnie oznacza?
Z dniem 1 lipca 2024 r., na całym terenie administracyjnym Krakowa, ma wejść w życie zasada czystego transportu. Pracownicy urzędu miasta już wyłonili firmę, która będzie odpowiedzialna za tworzenie dedykowanego systemu teleinformatycznego do zarządzania SCT. Koszt całkowity tej inwestycji szacowany jest na około 900 tysięcy złotych. Kierowcy muszą jednak być gotowi na pewne utrudnienia.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił przetarg na wykonawcę systemu zarządzania strefą czystego transportu, na który odpowiedziało dziesięć firm. Wyboru dokonano na korzyść firmy z Białegostoku, jak poinformował Maciej Piotrowski, reprezentujący ZTP w Krakowie podczas rozmowy z Interią. Za kwotę 900 tysięcy złotych, firma ma stworzyć system tworzący bazę danych pojazdów uprawnionych do poruszania się w strefie czystego transportu. Cały proces ma być maksymalnie uproszczony – kierowcy wprowadzą numer rejestracyjny swojego pojazdu, a system sprawdzi w CEPIK, czy normy emisji spalin samochodu są zgodne z wymaganiami strefy. Wymóg wprowadzenia numeru rejestracyjnego przez samego kierowcę to jednak pewne utrudnienie.
Tak więc, od 1 lipca wszyscy kierowcy chcący poruszać się po Krakowie muszą korzystać z tego systemu i wprowadzić numer swojego pojazdu. Możemy mówić o e-rejestracji, której działanie jest podobne do systemu e-TOLL na autostradach. Wszyscy kierowcy, niezależnie od normy emisji spalin ich pojazdów, będą musieli wprowadzić dane do systemu. Szczegóły funkcjonowania systemu nie są jeszcze znane, ale wiadomo jedno – kierowcy napotkają na pewne utrudnienia.
Od lipca 2024 roku pojazdy benzynowe spełniające normę euro 3 i wyprodukowane od 2000 roku oraz pojazdy wysokoprężne spełniające normę euro 5 i wyprodukowane od 2010 roku będą mogły poruszać się po strefie czystego transportu w Krakowie. Pojazdy zarejestrowane w Polsce ostatnim razem przed 30 marca 2023 roku, które spełniają normę euro 1 (jeżeli są benzynowe i wyprodukowane od 1992 roku) lub euro 2 (jeżeli są wysokoprężne i wyprodukowane od 1996 roku) również będą mogły wjechać do Krakowa.