Górka Narodowa, będąca najbardziej północnym fragmentem Prądnika Białego, w ostatnim czasie przeszła znaczącą przemianę. Obserwowane tu zmiany dotyczą przede wszystkim szybkiego rozwoju budownictwa mieszkaniowego i intensywnej rozbudowy sieci komunikacyjnej. Teren ten stał się swego rodzaju „miastem w miasteczku”, gdzie liczba mieszkańców wzrosła, a dostęp do efektywnego transportu publicznego i wygodnej infrastruktury drogowej znacznie poprawił jakość życia. Jakie były etapy tej transformacji?
W 2020 r. władze miejskie równocześnie zainicjowały prace nad dwoma kluczowymi dla tego obszaru inwestycjami. Równolegle, na terenie sąsiednich gmin, realizowana była jedna z najistotniejszych inwestycji dla tej części miasta – północna obwodnica Krakowa.
4 września 2023 roku otwarto Krakowski Szybki Tramwaj łączący Krowodrzą Górkę z Górką Narodową, jak również nowoczesny obiekt P+R Górka Narodowa – dwupoziomowy parking mogący pomieścić aż 500 samochodów. Przebudowaną aleję 29 Listopada oddano do użytku pod koniec tego samego roku.
W tym samym czasie oddano do użytku Trasę Wolbromską, pełniącą funkcję zachodniej obwodnicy Zielonek, która znacząco poprawiła możliwość wyjazdu z Krakowa na północ i zmniejszyła obciążenie istniejącej infrastruktury drogowej. Po roku, od 23 grudnia 2024, kierowcy mogli korzystać z nowo otwartej północnej obwodnicy Krakowa oraz dwupasmowej trasy S7 z Krakowa do Warszawy.
Dariusz Partyka, przewodniczący Komisji Transportu w radzie Dzielnicy IV Prądnik Biały, ocenia te zmiany jako istotne dla rozwoju dzielnicy i poprawy komfortu życia mieszkańców. Zwraca uwagę, że wprowadzenie linii tramwajowej było wręcz skokiem cywilizacyjnym. Mieszkańcy mogą teraz szybko i bezproblemowo dotrzeć do centrum w nie więcej niż 20 minut, podczas gdy wcześniej taki przejazd często trwał ponad godzinę. Pozostałe inwestycje, takie jak północna obwodnica Krakowa czy nowa droga S7, znacznie poprawiły komunikację na północy Krakowa.
Infrastruktura komunikacyjna tej części miasta uległa ogromnej transformacji w ciągu zaledwie półtora roku. W tym czasie oddano do użytku trzy kluczowe inwestycje, które zmieniły Górkę Narodową z jednej z gorzej skomunikowanych części miasta na obszar o najwygodniejszym dostępie do transportu publicznego.
Mimo wielu pozytywnych zmian, mieszkańcy Górki Narodowej nadal oczekują na kolejne inwestycje. Na wschodzie dzielnicy planuje się budowę stacji kolejowej SKA Prądnik Czerwony, która umożliwi szybsze dotarcie do centrum miasta. Natomiast na zachodzie Prądnika planowany jest tramwaj z osiedla Krowodrza Górka na osiedle Azory i dalej w stronę Galerii Bronowice.
Na terenie dawnego otwartego basenu miejskiego Clepardia planowane jest stworzenie nowoczesnego kompleksu sportowego z krytymi pływalniami, basenem odkrytym i skateparkiem. Jednakże dotychczas problemy z finansowaniem spowalniają postęp prac. Dopiero pod koniec czerwca ubiegłego roku udało się zabezpieczyć dodatkowe środki na realizację tej inwestycji.